tisdag 26 oktober 2010

The only one who could ever teach me

Kunskap är inte bara att lära, kunskap är att inse innebörden av att förstå.

Jag tror att man bara kan nå en viss gräns av lära genom att träna, läsa böcker och lära sig av andra. För att kunna gå vidare i lärdomens spår så krävs det att kunna observera, bilda uppfattningar och läsa av. Utan förmågan att kunna observera och lära från egna observationer, så kommer man inte att komma längre än till en viss nivå av kunskap.

För att kunna "bli ett" med sin häst på riktigt så måste man kunna lära sig genom erfarenhet, observation och uppfattning. Man kan inte bli ett med hästen genom intränad fakta. Man måste våga koppla bort allt och bara se och känna. Jag tror inte heller att alla är kapabla till detta, jag tror att det finns en maxgräns på vad som går att träna in och förstå detta sätt att tänka. Det går att nå enorm kunskap, men för att nå det yttersta så tror jag att det krävs känsla och talang.
Jag vet inte själv om jag har den talangen är känslan än, det är något som kommer visa sig med tiden.

Den bäste läraren för dig och din häst, är hästen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar