torsdag 21 oktober 2010

Att leda en häst


Alla leder vi hästar på olika sätt! Vissa håller bara långt ut på grimskaftet, andra håller en hand i grimman och andra i grimskaftet, vissa med båda händerna på grimskaftet och somliga leder sin häst utan huvudlag alls. När jag leder en häst som jag inte känner i det vanliga, traditionella; grimma och grimskaft, så vill jag helst att hästen har huvudet något böjt mot mig, eller rakt fram. Detta för att kunna kontrollera hästen i så stor utsträckning som möjligt om något skulle hända! Jag håller även ena handen i grimman eller långt upp på grimskaftet, och andra handen har jag resten av grimskaftet uppsamlat i.

Om hästen går med huvudet bort från en, så får man i nästan 98% av hundra ett framben i knävecket, en bog i ryggen eller att hästen helt enkelt går över en när man leder den. Skulle det hända något och hästen skulle skygga och då har huvudet bortvänt, så ligger man på backen inom en minut. Flyktvägen blir det bogen pekar och när huvudet är bortvänt så pekar den rakt i ryggen på den som leder. Chansen är nästan hundra procent att du ligger på backen efter, skulle jag tro.

Men är hästen däremot ställd lite lätt mot ledaren, så blir det förmodligen så att den istället springer i en halvcirkel runt en om den blir rädd, istället för att springa på en. Skulle hästen dessutom få för sig att dra, så har du en mycket större chans att hålla den kvar än om huvudet skulle vara bortvänt, för då kan du lika gärna hälsa gud, hästen kommer inte vara kvar bredvid dig särskilt länge till.

Så, jag tycker helt enkelt att det är säkrare, lättare och bättre att leda en häst med huvudet riktat rakt fram eller något ställd in mot mig, då är chansen större att jag kan hålla kvar den och risken är mindre att jag blir översprungen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar